Instagram wzdłuż i wszerz

Najpopularniejsza aplikacja służąca do udostępniania zdjęć właśnie zerwała z jednym ze swoich pryncypiów - wyłącznie kwadratowymi zdjęciami. Od teraz oficjalnie możliwe jest publikowanie fotografii w tradycyjnych proporcjach. Tylko czy to zmiana na dobre?

Od 2010 roku wszystko było jasne — Instagram jest w kwadracie. Logo jest kwadratowe i zdjęcia tam publikowane tak samo. To pierwsze pozostaje niezmienione, natomiast w tej drugiej kwestii wszystko wywróciło się dziś do góry nogami.

Wszyscy od początku narzekali na polaroidowy format w aplikacji Kevina Systroma. Używane przez większość z nas aparaty czy wbudowane w smartfonie, czy tradycyjne cyfrówki, z których importowaliśmy zdjęcia, strzelały w 4:3 lub 3:2 — nikt przy zdrowych zmysłach, a przynajmniej odrobinie fotograficznej przyzwoitości nie używa przecież wbudowanego w aplikację modułu obsługującego aparat, a przez to nie ciął rzeczywistości do kwadratu od razu, z góry.

Wiele ujęć przepadało, bo nie dało się ich przyciąć do akceptowalnego, jedynego prawowitego 1:1 — nie bez straty dla walorów estetycznych, czy tematycznych. Może dlatego adaptacja Instagrama jako narzędzia ekspresji i ekspozycji dla profesjonalistów przebiegała tak długo i właściwie nadal nie dobiegła końca. Sam Instagram bezwzględnie odżegnywał się od prostokątów, wyróżniając w zasadzie tylko kadry kwadratowe, tym tropem poszły prawie wszystkie tzw. feature site'y, które regularnie zwracają uwagę innych użytkowników na wartościowe zdjęcia i ich autorów.

W końcu pogodziliśmy się jednak z kwadratem, niczym mańkut strofowany przez złą matematyczkę, który nauczył się pisać prawą ręką. Na potrzeby sycenia naszego pędu ku lajkom i nowym followersom zaadaptowaliśmy standardy kalifornijskiego startupu, który stał się społecznościowym gigantem. Zaczęliśmy kadrować w prostokącie tak, by mógł on później stać się kwadratem.

Niektórzy z nas twardo obstawali jednak przy standardach formatu 35mm — nie kadrowali zdjęć, natomiast kadrowali systemowy kwadrat Instagrama, części z nich udało się osiągnąć popularność w ramach platformy, wielu jadnak mimo świetnych zdjęć nigdy do tej pory mogliśmy nie zauważyć.

Czy dzisiaj nasza nauka kwadratu przestaje mieć sens? Niekoniecznie.

Instagram wciąż posiada interfejs sprzyjający formatowi 1:1. Okna aplikacji nie można rotować, dlatego panoramy poziome wciąż będą tak małe, jak były w czasach kiedy zapełnialiśmy wolne miejsca w kadrze białymi lub czarnymi paskami. Zyskają wszyscy Ci, którzy najczęściwej wykorzystują tzw. portrait mode, czyli robią zdjęcia w pionie. Te zdjęcia w oknie aplikacji zajmować będą najwięcej miejsca.

Wszystko to jednak pod warunkiem przeglądnia w pełnym widoku, bo kiedy szukać będziemy zdjęć po tagach, po lokalizacjach, w wynikach sugerowanych, lub kiedy przeglądać zaczniemy indywidualne galerie okaże się, że wszędzie i tak wszystko jest po staremu — kwadratowe.

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

Wtedy nasze minimalistyczne ujęcie w prostokącie, z ktorego publikacją tak długo zwlekaliśmy, nagle dla większości instagramowiczów — zwłaszcza tych, którzy jeszcze nas nie obserwują — okaże się pozbawionym znaczenia pustostanem w albumie, którego nikt nie otworzy i którego piękna nie ujrzy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Sygnały Wi-Fi sfotografowane dzięki mobilnej aplikacji i długiej ekspozycji Rusza 7. edycja konkursu VIVA! Photo Awards „Some Things are Quieter than Others” Jacka Foty w Leica Gallery Marcin Dobas zaprasza na warsztaty fotograficzne w Karkonoszach Zdjęcia Marylin Monroe we Wrocławiu do 17 sierpnia za darmo Jak dodać funkcję „Dehaze” do Lightrooma 6? Pierwszy w Europie Zlot Fujifilm X we wrześniu w Polsce Kalendarz workshopx: terminy zgłoszeń wybranych konkursów fotografii dokumentalnej, 15.08. - 15.09.2015 TIFF Festiwal 2015 we Wrocławiu - tematem przewodnim „Polska Now!” Adobe Camera Raw 9.1.1 to ostatnia aktualizacja dla Photoshopa CS6 Wystartowała 5. edycja konkursu fotografii ulicznej Leica Street Photo Wygraj udział w warsztatach z Alexem Masim w Krakowie Wacom „Create more” - bezpłatne poradniki dla fotografów i grafików "Prezydentura w obiektywie". 5 lat pracy 5 fotografów w jednej książce Nikon Photo Contest 2014-2015 - Polacy wśród wyróżnionych Bezpłatne Warsztaty Fotografii Podróżniczej Olympus z Marcinem Dobasem Kalendarz workshopx: terminy zgłoszeń wybranych konkursów fotografii dokumentalnej, 15.07. - 15.08.2015 Certyfikowane e-szkolenia IT: skorzystaj z 80% dofinansowania! Zdjęcia "Praskiej wiosny" J.Koudelki, które przeszły do historii, do zobaczenia w Polsce Relacja z wystawy Steve'a McCurry w Warszawie. Zdjęcia, które trzeba znać Tomasz Lazar i „Children of Siberia” - 18 portretów zesłanych na Sybir na wystawie w Szczecinie Prace finalistów 3. edycji Projektu Przetwórnia do zobaczenia w Krakowie Bezpłatne warsztaty z fotografii sportowej z Jackiem Boneckim Palimpsest - w poszukiwaniu dawnych niemieckich cmentarzy w Polsce

Popularne w tym tygodniu:

Z okładki National Geographic trafiła do aresztu. Oto historia „Afgańskiej dziewczyny” Koniec Digart.pl. Onet zamyka legendarny polski serwis dla artystów Znamy ceny i dostępność obiektywów Sigma Art 24-70 mm f/2.8 oraz Sigma Art 14 mm f/1.8 Zostań fotoedytorem serwisów Grupy Wirtualna Polska To koniec marki Lexar i ich cenionych kart pamięci. Jakie są powody tej decyzji i co z gwarancją? Legendy w Berlinie – przed nami wystawa zdjęć Helmuta Newtona, Mario Testino oraz Jeana Pigozzi Michał Janiszewski chce pokazać piękno polskich gór, ale potrzebuje naszego wsparcia Ruszył konkurs na najlepsze zdjęcie natychmiastowe wykonane aparatem instax Pokaż swoje zdjęcia w ramach 7. Opolskiego Festiwalu Fotografii